Pages - Menu

Monday 22 April 2013

Petua untuk ibu hamil



Ini petuanya.. alhamdulillah semoga dipermudahkan

Perbetul niat dalam hati kita, aku mengandung ni untuk memperbanyakkan zuriat umat Islam - Rasulullah suka umatnya ramai.. dan semoga menjadi zuriat yang soleh solehah.. penyejuk mata di dunia dan sumber kebajikan di akhirat kelak.. (bak kata en hubby)


Al quran- sumber penawar dalam kehidupan.

Trimester pertama (1-3 bulan) - start amalkan membaca surah Yusuf - pada masa ini, zuriat kita baru mula membentuk, doakanlah semoga Allah mnyempurnakan pembentukannya, tiada cacat cela dan dihindari sebarang penyakit. Semoga dijadikan anak yang cantik dan tampan.

Trimester kedua (4-6 bulan) - start membaca surah Luqman - pada masa ini pembentukan tubuh badan baby dah lengkap maka kita tumpukan kepada dalaman pula. Selalulah membaca surah Luqman supaya anak yang dikandung akan membesar menjadi anak yang soleh  solehah dan berjaya di dunia dan akhirat.

Trimester ketiga (7-9 bulan) - pada masa ini saat kelahiran bayi semakin dekat. Ada ibu-ibu yang diuji Allah dengan kelahiran awal dari tarikh jangkaannya dan ada juga ibu-ibu yang melebihi tarikh due. Jadi amalkan membaca surah Maryam, hayati bagaimana ibu Nabi Isa ini melahirkan baginda secara sendirian dan penuh tawakal kepada Allah. Semoga dengan berkat surah ini kita akan diringankan sakit ketika melahirkan zuriyat kita kelak.

Disarankan juga menghabiskan membaca Quran lengkap dengan tafsir jika mampu.. doakanlah semoga anak yang dikandung menjadi hafiz hafizah. Jika para ibu tidak mampu.. sekurang-kurangnya setiap hari diperuntukkan sedikit masa membaca sehelai/ satu muka.

Ummi seronok bila En hubby baca quran lepas subuh sambil pangku kepala ummi. Ada masanya suami perlu memahami isteri yang mengandung mengalami morning sickness dan menjadi manja  serta perlukan perhatian lebih dari anda.. maka layanlah mereka dengan sepatutnya..

Selain itu, buatlah persiapan seawal bulan ke 6 barang-barang keperluan ibu dan bayi untuk mengelakkan jika berlaku emergency case bila ibu dimasukkan ke wad/labour room maka suami  terpaksa shoping sendirian untuk memilih barangan bayi... hehehe perkara ini biase terjadi ye.

Setelah berusaha.. maka kita bertawakal, salah satu barang keperluan yang wajib bagi ummi adalah membuat air selusuh. Air selusuh boleh dibuat sendiri ataupun kita boleh minta ustaz yang tolong buatkan. Paling senang pergi saja ke darussyifa. hehe

Sharing...

Antara khasiat surah2 dalam quran...

• Surah al-Fatihah – Untuk menerangkan hati dan menguatkan daya ingatan.

• Surah Maryam – Untuk memudahkan ibu bersalin dan memperolehi anak yang sabar dan taat.
• Surah Luqman – Untuk memperoleh anak yang cerdik akal dan cerdik jiwa.
• Surah Yusuf – Untuk memperoleh anak yang cantik rupa dan cantik akhlak.
• Surah Hujurat – Untuk memperbanyakkan susu ibu dan anak bersifat berhati-hati.
• Surah Yaasin – untuk ketenangan hati dan anak tidak terpengaruh dengan godaan syaitan yang mengajak kepada maksiat.
• Surah Taubah – Untuk membersih jiwa dan terpelihara daripada maksiat.
• Surah an-Nahl – Untuk melahirkan anak yang berdisiplin.

No comments:

Post a Comment